Over ons

Het idee voor het veilig laden van een Lithium Ion batterij, en dan met name een E-bike batterij is ontstaan in februari 2019 toen wij merkten dat de accubrand steeds vaker voorkwam. Er werden meer E-bikes verkocht en de brand incidenten namen ook toe. Uiteindelijk is Battery Control net na de zomer van 2019 opgericht door drie ondernemers die al lang in de rijwielbranche werkzaam waren en vanuit de praktijk het lithium-ion probleem erkenden en daar een oplossing voor wilden ontwikkelen.

Omdat er heel erg weinig kennis over een accubrand bleek te zijn, besloten zij zelf onderzoek te doen, is er testapparatuur aangeschaft en zijn er inmiddels meer dan zeventig e-bike en e-scooter accu’s getest. Zo hebben zij veel kennis en expertise ontwikkeld over de lithium-ion accu en het ontstaan van een accubrand. Wat zijn nu de grootste oorzaken en wat kun je er tegen doen.
De drie ondernemers wilde dat doen door data te verzamelen om de oorzaken en gevolgen van een accubrand te weten te komen. Vervolgens zijn zij een testmethode gaan ontwikkelen die aansluit met wat er in de praktijk gebeurd. De zogenaamde overlaad-test die op een specifieke wijze de opbouw en gevolgen van een accubrand laat zien. Er komen gassen vrij, de temperatuur stijgt, de drukopbouw ontstaat en zorgt voor het explosieve karakter. Vervolgens gaan de cellen giftige rookgassen vrijgeven en ontstaat er ontzettend veel rook. Inmiddels is er dusdanig veel kennis en data beschikbaar dat de ondernemers verschillende bedrijven, verzekeraars en overheidsinstanties adviseren.

Lees hieronder verder…

Ontdek de gevaren Wie gebruiken onze oplossingen?

Maak kennis met ons team

Dick van de Steeg

Strategy, Sales & Marketing, Finance

Dick bewaakt de strategische keuzes. Het speelveld van een nieuw fenomeen ‘een accubrand’ is nieuw en heeft voor een juiste strategie een realistisch beeld nodig. Dat betekend doelstellingen creëren, milestones inbouwen en een gedegen, toekomst bestendig, strategisch plan uitrollen. Met enorme gedrevenheid en door verschillende rollen en functies binnen de rijwielbranche aan de bal zijn en actief blijven. Heeft het ondernemerschap eerder beleefd en is de laatste twee jaar vooral op zoek naar nieuwe, samenwerkende partijen om mee te groeien. Het huidige plan brengt focus voor de korte termijn plannen, maar heeft zeker ruimte voor de lange termijn. Op een duidelijke, eerlijke en oprechte wijze succes halen. Is het eerste aanspreekpunt voor de Strategie, Sales & Marketing en Finance. Bel Dick voor al uw vragen.

Ben jij een meerwaarde voor ons team?

Battery control is ontstaan door creatief te denken bij de ontwikkeling van een innovatief product in een vrij nieuwe markt.  Vanuit een informele omgeving en met een proactieve samenwerkende propositie willen wij onze klanten oplossingen aandragen die er toe doen. Wij streven naar een klantgerichte oplossing voor iedere toepassing in iedere situatie. Kijkend naar de behoefte (de probleemstelling), in de markt (de praktijk) en het doel (de oplossing).

Zie jij jezelf passen in onze organisatie en kun jij waarde toevoegen aan ons bedrijf, ons team en onze kernwaarden?

Stuur dan een open sollicitatie

 

Nick Akkerman

Product Manager & Development

Nick is academisch opgeleid en is onze Chief Technical Officer. Is verantwoordelijk zorg voor alle technische vraagstukken. Voorziet in goedkeuring protocollen, bepaald de testmethoden en voert de test activiteiten uit. Legt alle informatie van de praktijktest vast, maakt datasets en analyseert de datapakketten. Is zeer punctueel bij testen en onderzoek en zoekt vanuit de analyse vooruitgang middels reflectie van het onderzoek. Zoekt altijd het beste in zichzelf, het bedrijf, de samenwerkingen en de producten. Heeft een enorme kennis opgebouwd van een accubrand en het ontbrandingsproces. Wil je meer weten van een lithium ion accubrand, neem contact op met Nick.

Rene van Wijngaarden

Creator - Visionist

Rene denkt ver vooruit. Ziet nieuwe markten en producten terwijl ze nog niet in bloei staan. Is de creatieve man en denkt snel mee wanneer je oplossingen zoekt. Een absolute Outside-the-Box denker en handelt vooruit. Wil meer dan een ander, wil meer proberen dan een ander. Moet geremd worden in zijn creativiteit, niet zozeer geremd maar meer focus worden aangedragen. Rene is veel verder dan wij allen en wil je sparren, bel Rene!

Ons verhaal

Zoals hierboven is geschreven is Battery Control begin 2019 ontstaan. Twee van de drie betrokken ondernemers komen van oorsprong uit de rijwielbranche en hebben enorme groei van verkoop van elektrische fietsen mogen meemaken. Op deze wijze hebben zij die grote impact op deze sector van dichtbij meegemaakt. De derde compagnon is technisch onderlegd en kent inmiddels de lithium-ion accu van binnen en buiten, maar kent ook de verschillende chemische samenstellingen.

Onze ervaring, netwerk en kennis komt uit de jaren in de rijwielbranche. Een sector waar de e-bikes niet meer weg te denken is en inmiddels het straatbeeld bepaald. E-bikes die worden geproduceerd, ingevoerd en worden verkocht, ingeruild, gerepareerd en waar accu’s vervangen worden en gereviseerd. Battery Control heeft de hele opmars vanaf het jaar 2000 meegemaakt. Toen bestond de Sparta-Met nog en bestond de E-bike markt uit 2.500 stuks per jaar. Als je anno 2022 naar deze markt kijkt zitten we aan de verkoop van meer dan 500.000 stuks en verwacht men nog steeds groei. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten.
Het is fantastisch mooi om te zien hoe populair de E-bike is geworden. Hoe de hele elektrificatie (de Tesla is ook in die jaren ontstaan) de markt heeft overgenomen en waar het woord ‘duurzaamheid’ erg populair is gemaakt. Het is mooi om te zien hoe verschillende sectoren zich rondom deze elektrificatie ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de maaltijd bezorging en de last-mile bezorging met cargo E-bikes. Allemaal geweldig om te zien en om aan mee te werken.
Parallel hieraan kleeft ook een zorg over het toenemend probleem met lithium-ion accu’s / batterijen. Dagelijks lees je over een e-bike die in brand is gevlogen in een woning of schuur of seniorencomplex. De persoonlijke ongevallen zijn nog niet in grote cijfers aanwezig, maar de impact van een accubrand is ongenadig hard.

Battery Control is gaan onderzoeken wat de oorzaak is van de batterijbrand. Op zoek naar vraag wanneer zo’n brand ontstaat, wat er dan gebeurt en wat er dan precies aangedaan kan worden.

Op zoek naar kennis en data

Vanaf de start zijn de drie ondernemers op zoek gegaan naar oorzaken, risico’s, gevolgen en de impact van een accubrand.
Hoe ontstaat zo’n brand? Wat gebeurt er intern met de cellen? Op welk moment gebeurt dit? Hoe start en ontwikkelt zo’n ontbrandingsproces zich? Wat maakt het dat er zoveel verschillen brandprocessen zijn? Hoeveel rookgas komt er vrij en schadelijk zijn deze stoffen? Hoe ontstaat die explosieve druk?

Ook werd de vraag gesteld “Op welke wijze kunnen wij kennis en data verzamelen? En hoe gaan we dit vastleggen?” Het moet reproduceerbaar zijn en iedere test moet ons verder brengen naar de ontwikkeling van een oplossing. Allemaal vragen waar diverse sectoren, ondanks de vele aantallen accu’s in de opslag, niet of  nauwelijks mee bezig waren. De branche was druk met inkopen en verkopen. Geld verdienen en keek niet naar oorzaken, zelfs de overheid wist niet wat ze moesten met dat grote volume aan lithium ion accu’s..

Ontwikkeling Battery-box

Battery Control heeft door heel veel te testen alles in kaart gebracht en op deze wijze producten ontwikkeld. Producten die gebaseerd zijn op het daadwerkelijke probleem (accubrand!). Vervolgens is gekeken hoe hier mee om te gaan en hoe dit fenomeen zou kunnen worden gecontroleerd, schade geminimaliseerd en veiligheid gemaximaliseerd. Kunnen we dit voorkomen? Beheersen? Schade beperken? Of hoe gaan we er anders mee om?
Het uitgangspunt is GEEN VUUR, want vuur vernietigd alles. We moesten wel controle houden over de hoge piektemperatuur en een veilige afvoer van druk en rookgassen creëren.
Door schade en schande heeft het ons, na bijna twee en een half jaar ontwikkelen, een oplossing gebracht. De Battery-box!
Met deze box kan men zonder toezicht en zonder zorgen veilig de e-bike batterij laden. En zijn grote broer, de Battery-box XL is er begin 2022 bijgekomen en kan nog meer energie (E-scooter accu) beheersen en dus gevolgen minimaliseren.

Wij kiezen ervoor om voorlichting en uitleg te geven.
De lithium ion accu is namelijk niet meer weg te denken.

Wilt u meer informatie over een accubrand en hoe u uw E-bike accu’s veilig kunt laden?
Neem dan direct contact met ons op!

Onze partners

Wij werken met diverse partners aan de brandveiligheid van lithium Ion E-bike batterijen. Zij staan voor dezelfde toegevoegde waarden als Battery Control. Ook partner worden?

Neem contact op