Over ons

Battery Control is opgericht in 2019 door drie ondernemers die vanuit de praktijk het lithium-ion probleem erkenden en daar een oplossing voor wilden bieden. Omdat er destijds erg weinig kennis en data bleek te zijn, besloten zij zelf onderzoek te doen hebben zij inmiddels meer dan zeventig e-bike en e-scooter accu’s getest. Op deze manier zij zij veel te weten gekomen over de lithium ion accu en de oorzaken en gevolgen van een accubrand. Inmiddels is er dusdanig veel kennis en data beschikbaar dat de ondernemers advies geven aan verzekeraars en overheidsinstanties.

Lees hieronder verder…

Ontdek de gevaren Wie gebruiken onze oplossingen?

Maak kennis met ons team

Dick van de Steeg

Strategy, Sales & Marketing, Finance

Dick bewaakt de strategische keuzes. Het speelveld van een nieuw fenomeen ‘een accubrand’ is nieuw en heeft voor een juiste strategie een realistisch beeld nodig. Dat betekend doelstellingen creëren, milestones inbouwen en een gedegen, toekomst bestendig, strategisch plan uitrollen. Met enorme gedrevenheid en door verschillende rollen en functies binnen de rijwielbranche aan de bal zijn en actief blijven. Heeft het ondernemerschap eerder beleefd en is de laatste twee jaar vooral op zoek naar nieuwe, samenwerkende partijen om mee te groeien. Het huidige plan brengt focus voor de korte termijn plannen, maar heeft zeker ruimte voor de lange termijn. Op een duidelijke, eerlijke en oprechte wijze succes halen. Is het eerste aanspreekpunt voor de Strategie, Sales & Marketing en Finance. Bel Dick voor al uw vragen.

Ben jij een meerwaarde voor ons team?

Battery control is ontstaan door creatief te denken bij de ontwikkeling van een innovatief product in een vrij nieuwe markt.  Vanuit een informele omgeving en met een proactieve samenwerkende propositie willen wij onze klanten oplossingen aandragen die er toe doen. Wij streven naar een klantgerichte oplossing voor iedere toepassing in iedere situatie. Kijkend naar de behoefte (de probleemstelling), in de markt (de praktijk) en het doel (de oplossing).

Zie jij jezelf passen in onze organisatie en kun jij waarde toevoegen aan ons bedrijf, ons team en onze kernwaarden?

Stuur dan een open sollicitatie

 

Nick Akkerman

Product Manager & Development

Nick is academisch opgeleid en is onze Chief Technical Officer. Is verantwoordelijk zorg voor alle technische vraagstukken. Voorziet in goedkeuring protocollen, bepaald de testmethoden en voert de test activiteiten uit. Legt alle informatie van de praktijktest vast, maakt datasets en analyseert de datapakketten. Is zeer punctueel bij testen en onderzoek en zoekt vanuit de analyse vooruitgang middels reflectie van het onderzoek. Zoekt altijd het beste in zichzelf, het bedrijf, de samenwerkingen en de producten. Heeft een enorme kennis opgebouwd van een accubrand en het ontbrandingsproces. Wil je meer weten van een lithium ion accubrand, neem contact op met Nick.

Rene van Wijngaarden

Creator - Visionist

Rene denkt ver vooruit. Ziet nieuwe markten en producten terwijl ze nog niet in bloei staan. Is de creatieve man en denkt snel mee wanneer je oplossingen zoekt. Een absolute Outside-the-Box denker en handelt vooruit. Wil meer dan een ander, wil meer proberen dan een ander. Moet geremd worden in zijn creativiteit, niet zozeer geremd maar meer focus worden aangedragen. Rene is veel verder dan wij allen en wil je sparren, bel Rene!

Ons verhaal

Zoals hierboven is geschreven is Battery Control begin 2019 ontstaan. Twee van de drie betrokken ondernemers komen van oorsprong uit de rijwielbranche en hebben mee mogen helpen aan de groei van de verkoop van elektrische fietsen en zo de impact op deze sector van dichtbij meegemaakt. De derde compagnon is technisch onderlegd en kent inmiddels de lithium ion accu van binnen en buiten, maar kent ook de verschillende chemische samenstellingen.

Onze ervaring, netwerk en kennis komt uit de jaren in de rijwielbranche. Een sector waar zoveel e-bikes in verwerkt worden. E-bikes die worden ingevoerd, worden verkocht, ingeruild, gerepareerd en waar accu’s worden gereviseerd. Battery Control heeft de hele opmars meegemaakt waar de markt bestond uit 2.500 stuks per jaar naar 547.000 stuks in 2020 en een verwachte verkoop van meer dan 600.000 stuks voor 2021.
Het is mooi om te zien hoe populair de e-bike is geworden. Hoe de hele elektrificatie industrie is ontstaan en waar het woord ‘duurzaam’ een activiteit is geworden. Hoe markten rondom elektrificatie zich ontwikkelen, denk aan de bezorg- en cargo e-bike, is geweldig om te zien en om aan mee te werken, maar parallel daaraan is er ook een toenemend probleem met lithium-ion accu’s / batterijen die in de brand vliegen. Je hoort steeds vaker dat een e-bike in brand is gevlogen of een zonnepaneel een huis in de as heeft gelegd.

Battery Control is gaan onderzoeken wat de oorzaak van de batterijbrand is. Op zoek naar vraag wanneer zo’n brand ontstaat, wat er dan gebeurt en wat er dan precies aangedaan kan worden.

Op zoek naar kennis en data

Vanaf de start zijn de drie ondernemers op zoek gegaan naar oorzaken, risico’s, gevolgen en de impact van een accubrand.
Hoe ontstaat zo’n brand? Wat gebeurd er intern met de cellen? Op welk moment gebeurd dit? Hoe start en ontwikkeld zo’n ontbrandingsproces zich? Wat maakt het dat er zoveel verschillen brandprocessen zijn? Hoeveel rookgas komt er vrij? Hoe ontstaat die explosieve druk?

Ook werd de vraag gesteld “Op welke wijze kunnen wij kennis en data verzamelen? En hoe gaan we dit vastleggen?” Allemaal vragen waar bestaande connecties in hun netwerk in de rijwielbranche nauwelijks mee bezig waren. De branche was druk met inkopen en waar veel technische contacten hen erg mee hebben geholpen. De oorzaken zijn immers divers en moeilijk te herkennen.

Ontwikkeling Battery-box

Battery Control heeft dit alles in kaart gebracht en producten ontwikkelt die gebaseerd zijn op het daadwerkelijke probleem (ACCUBRAND).
Vervolgens is bekeken hoe hier mee moet worden omgegaan en hoe dit kan worden opgelost. Kunnen we dit voorkomen, beheersen, minimaliseren of gaan we er anders mee om.
Het uitgangspunt is geen vuur, controle over de temperatuur en veilige afvoer van druk en rookgassen. Na ontwikkeling van bijna twee en een half jaar heeft dit geresulteerd in het ontwikkelen van de Battery-box. Met de box kan men zonder toezicht en zonder zorgen veilig de e-bike batterij laden. Zijn grote broer, de Battery-box XL, is er begin 2022 en kan nog meer energie beheersen en dus gevolgen minimaliseren.

Wil jij meer weten over hoe wij dit probleem oplossen? Neem dan direct contact met ons op!

Onze partners

Wij werken met diverse partners aan de brandveiligheid van lithium Ion E-bike batterijen. Zij staan voor dezelfde toegevoegde waarden als Battery Control. Ook partner worden?

Neem contact op