Komt een incident met een batterij vaak voor?
Met bijna vijf miljoen e-bikes in Nederland neemt het aantal branden veroorzaakt door e-bikes ook toe. Wanneer het misgaat kan dit leiden tot brand en persoonlijke ongelukken.
Brandweer Nederland en Stichting Salvage registreerden acht tot tien lithium-ion incidenten per week. Dit betreft alleen de gemelde voorvallen. Het werkelijk aantal incidenten ligt vele malen hoger. Vorig jaar was er een 50% verhoging van dit aantal geregistreerde incidenten. Is een batterij dan zo gevaarlijk? Nee. Maar een batterij vormt zeker een risico. Helemaal krachtige batterijen zoals die van een e-bike. Wees u zich dan ook bewust van die risico’s en tref voorzieningen voor het veilig laden en opslaan hiervan.
Wat kun je zelf doen?
- Lees de gebruiksaanwijzing van de fabrikant en volg de instructies
- Gebruik alleen de originele oplader die bij de e-bike geleverd is
- Zet de batterij of fiets tijdens het opladen op een stabiele, ‘onbrandbare’ plek
- Laad de batterij bij voorkeur overdag op en niet in de volle zon
- Zorg dat de oplader zijn warmte kwijt kan
- Haal de stekker uit het stopcontact zodra de batterij vol geladen is
- Is je batterij gevallen, beschadigd of vervormd? Neem geen risico: leg deze buiten neer. Lever de batterij zo snel mogelijk in bij een rijwielzaak of bij de milieu straat