Veilig opladen voor rijwielbranche

Als ondernemer in de rijwielbranche heeft u dagelijks te maken met problemen rondom e-bike accu’s. U wordt geconfronteerd met reparaties aan fietsen, accu’s die vervangen moeten worden, defecte batterijen en batterijen die getest dienen te worden. Velen van u hebben hoogstwaarschijnlijk al eens een incident met een batterij meegemaakt.

Ontdek de gevaren Wie zijn wij?

Belangrijke overwegingen

Bij het overwegen van brandveiligheid in de rijwielbranche, is het gebrek aan specifieke regelgeving een uitdaging. Er worden verschillende producten aangeboden, maar het vinden van een geschikte oplossing om schade door een lithium-ion batterijbrand te minimaliseren, is essentieel.

Het gebrek aan regulering

In de rijwielbranche worden tal van producten aangeboden voor het beheersen van lithium-ion batterijbranden, maar zonder duidelijke regelgeving kan het lastig zijn om de juiste keuze te maken. Hier zijn enkele cruciale overwegingen om schade aan uw zaak tot een minimum te beperken.

Controleer of het product daadwerkelijk is getest met lithium-ion batterijen en hoe deze tests zijn uitgevoerd. Begrijpen hoe het product presteert in situaties met batterijbranden is essentieel.

Laadniveau van de batterij

Let op het ladingspercentage van de batterij op het moment van opslag. Zijn er video’s beschikbaar die de effectiviteit van het product onder verschillende ladingsomstandigheden demonstreren?

Als een opslagsysteem beweert geschikt te zijn voor twintig of dertig volledig geladen batterijen, zorg er dan voor dat het ook grondig is getest onder dergelijke omstandigheden. De prestaties bij maximale belasting zijn van groot belang.

Giftige rookgassen

Overweeg waar de uiterst giftige en corrosieve rookgassen zich bevinden en hoe het product deze beheert. Het voorkomen van schade aan uw zaak is niet alleen afhankelijk van brandpreventie, maar ook van de omgang met de gevolgen van een brand.

Voldoen aan verzekeringsvereisten

Controleer altijd bij uw verzekeraar of het product dat u overweegt aan te schaffen voldoet aan de eisen van uw verzekering. Let ook op de duur van de geldigheid van deze goedkeuring om te voorkomen dat u na verloop van tijd niet meer aan de eisen voldoet.

Door deze overwegingen te nemen, kunt u de juiste keuzes maken om de brandveiligheid in uw rijwielbranche te waarborgen.

Risico’s

Niet alle e-bike batterijen zijn even risicovol. Dit heeft weinig te maken met het merk, maar meer met het percentage lading, gebruik en zichtbare schades. Door vele praktijktesten te combineren met wetenschappelijk onderzoek heeft BCE veel kennis vergaard over de ontbranding van een e-bike batterij. Dit heeft ons geleerd dat er verschillende types batterijen zijn met een eigen risicoprofiel.

De verschillende soorten batterijen

  • Nieuwe batterijen – ongebruikt, minder dan 30 procent geladen, in originele UN3080 verpakking. Dit type batterij vormt over het algemeen weinig risico.
  • Proefrit batterijen – gebruikt en opgeladen, hierdoor neemt het risico op een incident significant toe.
  • Inruil/overnachtings batterijen – gebruikt en opgeladen, historie niet bekend. Hoog risico! Dit type batterij moet altijd getest, geladen en opgeslagen worden in een Battery-box.
  • Defecte batterijen – met een technisch mankement is er altijd hoog risico op een incident. Testen, laden en opslaan voor dit type batterij moet altijd in een Battery-box.

Hoe het juiste opslagmedium te kiezen

Handige tips waar u rekening mee kunt houden en welke vragen u kunt stellen of er daadwerkelijk met een lithium batterij is getest.

  • Weet u hoeveel ampère een lader of snel lader aan stroom nodig heeft?
  • Hoeveel druk komt er in de kast vrij als er een ontbranding is?
  • Is het wel verstandig om heel veel batterijen in een kast te stoppen?
  • Wanneer er een batterij ontbrandt, steekt deze ook de andere batterijen aan?
  • Heeft u video’s van de testen die u heeft gedaan?
  • De batterijleverancier geeft aan dat de lader erg warm kan worden bij het laden. Heeft dat invloed op het aantal batterijen wat in de kast geladen wordt?
  • Vraag aan je verzekering of de laadkast binnen de eisen valt.

Richtlijnen

Door het ontbreken van specifieke richtlijnen zijn het de verzekeraars die aandringen op het nemen van voorzorgsmaatregelen. Er zijn momenteel richtlijnen in de maak, de zogeheten PGS37. Verwachting is dat opslag van kleinere hoeveelheden aan batterijen buiten de scope van deze richtlijnen gaan vallen en dat de verzekeraar u zal wijzen op het zelf nemen van maatregelen.

Minimaliseer de risico's

De mannen van Battery Control weten waar ze over praten. Ze geven voorlichting en uitleg op basis van heel veel testen. Dat geeft veel vertrouwen in hoe ze de productontwikkeling aanpakken en de veiligheidsproducten die ze aanbieden. Ik ben blij met de voorinspectie die men gedaan heft, dat maakt de keuze en de kosten erg duidelijk. Ik ben zeer tevreden met mijn keuze om de Battery-boxen te laten installeren.
Fabian Hardroprajitno
Operations Manager Europe | Super73

WAAROM MAXIMAAL TWEE BATTERIJEN

Bij een ontbranding steken batterijen elkaar aan. Door maximaal twee batterijen in een box op te slaan bent u nooit meer dan twee batterijen kwijt in plaats van uw gehele voorraad. Hierdoor kunt u blijven doorwerken, is er minder schade, kunt u efficiënter werken en omzetverlies beperken.

Ontdek de 10 handige tips hoe je het beste om kan gaan met een lithium-ion accu. Download onze gratis whitepaper.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Samen voor een brandveiligere wereld