Veilig opladen voor rijwielzaken

Als ondernemer in de rijwielbranche heeft u dagelijks te maken met de lithium-ion problematiek. U heeft reparatiefietsen, overnachtingsfietsen, defecte batterijen en batterijen die getest moeten worden. Velen hebben dan ook zelf al eens een incident met een batterij meegemaakt.

Ontdek de gevaren Wie zijn wij?

Regelgeving

Door het ontbreken van regelgeving zijn het de verzekeraars die aandringen op het nemen van voorzorgsmaatregelen. Er is momenteel regelgeving in de maak, de zogeheten PGS37. Verwachting is dat rijwielzaken grotendeels buiten deze regels gaan vallen en dat de verzekeraar u zal wijzen op het zelf nemen van maatregelen.

Waar op letten voor rijwielbranche

Door het ontbreken van regelgeving worden er allerlei producten aangeboden. Maar wat is er nu daadwerkelijk geschikt voor een lithium-ion batterijbrand en kan het product dan ook schade aan uw zaak zo klein mogelijk houden voor een rijwielbranche? Het is goed te kijken of het product überhaupt getest is met lithium-ion batterijen en hoe die test is gedaan. Wat is het ladingspercentage van de batterij en zijn er video’s beschikbaar? Als een kast geschikt is voor vijftig volledig geladen batterijen, is dit dan ook zo getest? Waar blijven de uiterste giftige en corrosieve rookgassen? Want wat u niet wilt is dat uw zaak niet afbrandt maar afgeschreven wordt omdat de gehele winkel en voorraad onder de corrosieve rook en roet zit. Controleer ook altijd met uw verzekeraar of het product dat u wilt aanschaffen voldoet aan de eisen van de verzekeraar en voor hoe lang dit is. Zo voorkomt u dat u een product aanschaft wat na een jaar niet meer aan de eisen voldoet.

Risico Verschillende types batterijen

Niet alle e-bike batterijen zijn even risicovol. Dit heeft weinig te maken met het merk, maar meer met het percentage lading, gebruik en zichtbare schades. Door vele praktijktesten te combineren met wetenschappelijk onderzoek heeft BCE veel kennis vergaard over de ontbranding van een e-bike batterij. Dit heeft ons geleerd dat er verschillende types batterijen zijn met een eigen risicoprofiel.

Onderstaand worden verschillende types batterijen beschreven:

  • Nieuwe batterijen – ongebruikt, minder dan 30 procent geladen, in originele UN3080 verpakking. Dit type batterij vormt over het algemeen weinig risico.
  • Proefrit batterijen – gebruikt en opgeladen, hierdoor neemt het risico op een incident significant toe.
  • Inruil/overnachtings batterijen – gebruikt en opgeladen, historie niet bekend. Hoog risico! Dit type batterij moet altijd getest, geladen en opgeslagen worden in een Battery-box.
  • Defecte batterijen – met een technisch mankement is er altijd hoog risico op een incident. Testen, laden en opslaan voor dit type batterij moet altijd in een Battery-box.

 

Hoe het juiste opslagmedium te kiezen

Handige tips waar u rekening mee kunt houden en welke vragen u kunt stellen of er daadwerkelijk met een lithium batterij is getest.

  • Weet u hoeveel ampère een lader of snel lader aan stroom nodig heeft?
  • Hoeveel druk komt er in de kast vrij als er een ontbranding is?
  • Is het wel verstandig om heel veel batterijen in een kast te stoppen?
  • Wanneer er een batterij ontbrandt, steekt deze ook de andere batterijen aan?
  • Heeft u video’s van de testen die u heeft gedaan?
  • De batterijleverancier geeft aan dat de lader erg warm kan worden bij het laden. Heeft dat invloed op het aantal batterijen wat in de kast geladen wordt?
  • Vraag aan je verzekering of de laadkast binnen de eisen valt.

Minimaliseer de risico's

Maximaliseer uw veiligheid.

Battery Control Europe staat voor ‘Veilig laden zonder toezicht’. Hiermee zeggen wij dat u uw lithium ion E-bike batterij op een veilige wijze kunt laden, waarmee u veiligheid biedt aan uzelf en uw medewerkers en risico’s op gevolgschade beperkt of zelfs voorkomt. Voor alle producten hanteren wij een hoge kwaliteitsnorm en worden via een reproduceerbare testmethode getest.

De mannen van Battery Control weten waar ze over praten. Ze geven voorlichting en uitleg op basis van heel veel testen. Dat geeft veel vertrouwen in hoe ze de productontwikkeling aanpakken en de veiligheidsproducten die ze aanbieden. Ik ben blij met de voorinspectie die men gedaan heft, dat maakt de keuze en de kosten erg duidelijk. Ik ben zeer tevreden met mijn keuze om de Battery-boxen te laten installeren.
Fabian Hardroprajitno
Operations Manager Europe | Super73

WAAROM MAXIMAAL TWEE BATTERIJEN

Bij een ontbranding steken batterijen elkaar aan. Door maximaal twee batterijen in een box op te slaan bent u nooit meer dan twee batterijen kwijt in plaats van uw gehele voorraad. Hierdoor kunt u blijven doorwerken, is er minder schade, kunt u efficiënter werken en omzetverlies beperken.

Ontdek de 10 handige tips hoe je het beste om kan gaan met een lithium-ion accu. Download onze gratis whitepaper.

Consent

Samen voor een brandveiligere wereld