Accubrand

De meeste mensen kennen het niet, maar horen er wel steeds meer over: een accubrand van een e-bike. Het klopt ook, het gebeurd veel vaker dan we denken dat een dergelijke accu brand vat. Een e-bike accu kan door verschillende redenen, zomaar, onverwacht, spontaan gaan ontbranden. Met extreme explosies, veel vuur en giftige rook tot gevolg. Een accubrand die we niet kennen of zagen aankomen.

Lees hieronder verder ..

Wie zijn wij? Wie gebruiken onze oplossingen?

Brandgevaar

Bij deze kettingreactie ontstaan er extreem hoge temperaturen van wel 1100 graden. Dit gaat gepaard met brandbare gassen die kunnen ontsteken. Als dat gebeurt ontstaat er vuur en rook met giftige gassen. De gassen kunnen exploderen en batterijcellen kunnen wegschieten uit de batterij. Hierdoor kunnen meerdere brandhaarden ontstaan. Hoe groter het vermogen van e-bike batterij, hoe groter de explosie en druk.

6 tot 8 keer per week

Maar hoe vaak vindt er dan een incident met lithium-ion plaats? Brandweer Nederland en Stichting Salvage geven aan dat er ongeveer 6-8 voorvallen per week plaats vinden. Dit zijn slechts de gemelde incidenten er zijn genoeg incidenten waarbij de brandweer niet betrokken wordt!

Veilig opladen zonder toezicht

De lithium-ion batterij is tegenwoordig overal terug te vinden. Telefoons, laptops, tablets, speelgoed, e-bikes, elektrische auto’s zijn allemaal uitgerust met dit type batterij. Ze zijn compact, oplaadbaar en kunnen veel energie opslaan. Omdat er zoveel energie in zit is een lithium-ion batterij kwetsbaar en kunnen ze gevaar opleveren. Het laten vallen van de batterij of fiets, indringen van vocht, verkeerde lader, ouderdom of blootstelling aan te hoge temperatuur kan al een reactie veroorzaken in een batterij. Dit begint in een cel die vervolgens andere cellen in het batterijpakket ook aansteekt. Dit noemt men een Thermal Runaway.

Wat is een Batterij- of accubrand?

In de batterij kan door verschillende oorzaken kortsluiting ontstaan waardoor er een thermische reactie ontstaat (thermal runaway). De reactie zal zich qua temperatuur langzaam opbouwen en de cellen zullen daarbij 1 voor 1 in warmte gaan ontwikkelen. Bij een bepaalde druk zal uit iedere cel gassen vrijkomen, waaronder het uiterst giftige waterstoffluoride. Door beschadigingen in de cel zullen deze zich eerst ophopen binnen de behuizingen waardoor de druk toeneemt. Deze druk kan oplopen tot meer dan 30 bar en daarna zal de batterij behuizingen onder druk komen te staan.

Aluminium behuizingen

Bij aluminium behuizingen zal er nog een hogere druk gemeten kunnen worden. Deze behuizingen zijn over het algemeen sterker dan kunststof behuizingen en het brandpatroon zal zich anders gaan uitvouwen. Door de nieuwere behuizingen die waterdicht zijn gemaakt (met een IP67 code) zal er nog meer druk ontwikkeld worden en helaas is dat vanaf de buitenkant niet altijd te zien en daarmee is een batterijbrand vaak onverwacht en heeft het, door de enorme druk, een grote impact.

Rookgas

Door die enorme drukopbouw wordt er bij de ontbranding van de batterij een piektemperatuur gemeten van wel 1200 graden. Deze piektemperatuur zal in de loop van de ontbranding dalen. Bij de ontbranding komt heel veel rookgas vrij. Bij de gemiddelde batterij is dat wel 350 liter rookgas. Het rookgas is een waterstoffluoride rookgas wat een giftige soort gas is. Naast de enorme schadepost voor een verzekering is deze giftige rookgas ook erg schadelijk voor mens en dier. Een veilige afvoer van het rookgas is daarom wenselijk.
Wanneer de batterij in de openlucht ligt kan het zijn dat de behuizingen open knalt (explodeert) en dat de cellen rondvliegen: rondvliegende cellen. De cellen zijn erg heet en kunnen aan omliggende zaken schade aanrichten.

Gasexplosie

Naast de druk, rookgas en cellen is er bij een batterijbrand natuurlijk ook een gasexplosie mogelijk. De vlammen schieten uit de batterijen en kunnen daarmee nog meer schade aanrichten en voor meerdere gasexplosies zorgen.

Veel schade door batterijbrand

Op deze manier kan een batterijbrand veel schade opleveren. Daarom moet je altijd veilig met je batterijen omgaan, om dit te voorkomen.

Hoe ontstaat een batterijbrand

Na twee jaar testen heeft Battery Control Europe alle bovenstaande factoren geanalyseerd. De kennis en data uit deze testen zijn gebruikt om de Battery-box te ontwikkelen. De Battery-box houdt het vuur binnen en zorgt voor het afvoeren van de uiterst giftige en corrosieve rookgassen. De box heeft de volledige controle!

Als er batterijen in een compartiment liggen zullen deze elkaar aansteken. Battery Control heeft daarom bewust de keuze gemaakt om maximaal twee batterijen in een box te laden. Daarnaast houden wij de lader en de batterij van elkaar gescheiden omdat de temperatuur van een lader kan soms oplopen tot 80 graden. Hiermee voorkomen wij dat verhoging van temperaturen in de box en gaat uw batterij langer mee en verlagen wij het risico op ontbranding.

Direct de Battery-box bekijken

Veiligheid voor uzelf en anderen

Battery Control Europe staat voor ‘Veilig laden zonder toezicht’. Waarmee wij willen zeggen dat u uw e-bike batterij op een veilig wijze kunt laden en daarmee veiligheid kunt bieden aan uzelf en uw medewerkers. Ook de risico’s op gevolgschade worden beperkt gehouden en indien u in uw bedrijf e-bikes gebruikt kunt u gewoon doorgaan met wat u het liefste doet.

Informatie aanvragen

Ontdek de 10 handige tips hoe je het beste om kan gaan met een lithium-ion accu. Download onze gratis whitepaper.

Consent

De voornaamste punten voor veilig laden

Risicoverlagend
Door gebruik te maken van de Battery-box kunt u onbezorgd uw aandacht richten op uw werk. Geen zorgen over vuur, rocketerende cellen en giftige rook.

Gebruiksvriendelijk
De Battery-box is eenvoudig te gebruiken, alles volgt vanzelf. Wanneer de deur niet goed sluit zal er een lampje gaan branden en een signaal afgeven. Een handleiding is altijd bijgesloten.

Veiligheid boven alles
De Battery-box is ontwikkeld vanuit het probleem en in de praktijk getest. Hij doet wat ie moet doen. Een batterijbrand beheersen, de hoge temperaturen opvangen en de giftige rookgassen afvoeren..

Schaalbaar
De Battery-box is gebruiksvriendelijk en is met meerdere boxen op te schalen. Heeft u nu een aantal fietsen, maar komt u in een groeifase en denkt u erover meer bezorg E-bikes aan te schaffen, dan kan op eenvoudige wijze ook extra Battery-boxen bij geplaatst worden.

Minimaliseer de risico's

Maximaliseer uw veiligheid.

Battery Control Europe staat voor ‘Veilig laden zonder toezicht’. Hiermee zeggen wij dat u uw lithium ion E-bike batterij op een veilige wijze kunt laden, waarmee u veiligheid biedt aan uzelf en uw medewerkers en risico’s op gevolgschade beperkt of zelfs voorkomt. Voor alle producten hanteren wij een hoge kwaliteitsnorm en worden via een reproduceerbare testmethode getest.