Wat is een batterij- of accubrand?
Een batterijbrand kan ontstaan door kortsluiting in de batterij, wat leidt tot een thermische reactie, ook wel bekend als “thermal runaway”. Bij deze reactie bouwt de temperatuur zich langzaam op en ontwikkelen de cellen in de batterij warmte. Onder druk komen gassen vrij, waaronder het uiterst giftige waterstoffluoride. Beschadigingen in de cel zorgen ervoor dat deze gassen zich ophopen binnen de behuizing, wat de druk doet toenemen. Dit kan leiden tot een druk van meer dan 30 bar, waardoor de batterijbehuizing onder druk komt te staan.
Brandgevaar
Deze kettingreactie veroorzaakt extreem hoge temperaturen tot wel 1100 graden, wat gepaard gaat met brandbare gassen die kunnen ontsteken. Dit leidt tot vuur en rook met giftige gassen. Batterijcellen kunnen zelfs uit de batterij worden geschoten, waardoor meerdere brandhaarden kunnen ontstaan. Hoe groter het vermogen van de e-bike batterij, hoe groter de explosie en druk.
Hoe ontstaat een batterijbrand?
Na twee jaar testen heeft Battery Control Europe diverse factoren geanalyseerd. De kennis en data uit deze testen zijn gebruikt om de Battery-box te ontwikkelen. De Battery-box houdt het vuur binnen en zorgt voor het afvoeren van de uiterst giftige en corrosieve rookgassen. De box heeft de volledige controle!
Als er batterijen in een compartiment liggen zullen deze elkaar aansteken. Battery Control heeft daarom bewust de keuze gemaakt om maximaal twee batterijen in een box te laden. Daarnaast houden wij de lader en de batterij van elkaar gescheiden omdat de temperatuur van een lader kan soms oplopen tot 80 graden. Hiermee voorkomen wij dat verhoging van temperaturen in de box en gaat uw batterij langer mee en verlagen wij het risico op ontbranding.
8 tot 10 keer per week
Maar hoe vaak vindt er dan een incident met lithium-ion plaats? Brandweer Nederland, Stichting Salvage en de verzekeraars geven aan dat er ongeveer 8-10 voorvallen per week plaats vinden. En dit zijn slechts de incidenten die gemeld worden. Er zijn genoeg incidenten waarbij de brandweer niet betrokken wordt!
Veilig opladen zonder toezicht
De lithium-ion batterij is tegenwoordig overal terug te vinden. Telefoons, laptops, tablets, speelgoed, e-bikes, elektrische auto’s zijn allemaal uitgerust met dit type batterij. Ze zijn compact, oplaadbaar en kunnen veel energie opslaan. Omdat er zoveel energie in zit is een lithium-ion batterij kwetsbaar en kunnen ze gevaar opleveren. Het laten vallen van de batterij of fiets, indringen van vocht, verkeerde lader, ouderdom of blootstelling aan te hoge temperatuur kan al een reactie veroorzaken in een batterij. Dit begint in een cel die vervolgens andere cellen in het batterijpakket ook aansteekt. Dit noemt men een Thermal Runaway.
De Impact van druk, rookgas en gasexplosies
Ontdek de verborgen gevaren van batterijbranden en de impact ervan op de veiligheid. Leer hoe aluminium behuizingen een hogere druk kunnen genereren en waarom batterijbranden vaak onverwacht zijn. Wees op de hoogte van de risico’s van rookgas en de giftige eigenschappen van waterstoffluoride.
Aluminium behuizingen
Bij aluminium behuizingen kan een nog hogere druk gemeten worden. Deze behuizingen zijn over het algemeen sterker dan kunststof behuizingen en het brandpatroon zal anders verlopen. Bij de nieuwere waterdichte behuizingen (met een IP67-code) zal nog meer druk ontwikkeld worden, wat helaas niet altijd vanaf de buitenkant zichtbaar is. Dit maakt een batterijbrand vaak onverwacht en heeft het door de enorme druk een grote impact.
Rookgas
Door de enorme drukopbouw wordt bij de ontbranding van de batterij een piektemperatuur van wel 1200 graden gemeten, die tijdens de ontbranding zal dalen. Hierbij komt veel rookgas vrij, ongeveer 350 liter bij een gemiddelde batterij. Het rookgas bevat waterstoffluoride, een uiterst giftig gas. Naast de enorme schadekosten voor een verzekering is deze giftige rook ook erg schadelijk voor mens en dier. Een veilige afvoer van het rookgas is daarom essentieel. Als de batterij buiten ligt, kunnen de behuizingen openbarsten (exploderen) en kunnen de cellen rondvliegen, wat schade aan omliggende objecten kan veroorzaken.
Gasexplosie
Bij een batterijbrand kan een gasexplosie een verwoestend effect hebben. Zodra de ontbranding plaatsvindt, kunnen de vlammen met kracht uit de batterijen schieten, wat resulteert in een explosieve situatie. De impact van een gasexplosie kan ernstige gevolgen hebben, niet alleen voor de batterij zelf, maar ook voor de directe omgeving
Uw veiligheid is onze missie
Op deze manier kan een batterijbrand veel schade opleveren. Daarom moet je altijd veilig met je batterijen omgaan, om dit te voorkomen. Bij Battery Control zijn we ons terdege bewust van de serieuze risico’s die batterijbranden met zich meebrengen. Als toonaangevend bedrijf in accuveiligheid hebben we ons tot doel gesteld om een veilige omgeving te creëren voor het opladen van lithium-ion accu’s, vooral voor elektrische fietsen.
Battery Control heeft zich gewijd aan het minimaliseren van de risico’s op batterijbranden door onze producten te voorzien van innovatieve en gepatenteerde ontwerpen, die accubranden inperken en de veiligheid van gebruikers en hun omgeving waarborgen. Onze Battery-box houdt vuur binnen en voert uiterst giftige en corrosieve rookgassen veilig af, waardoor de impact van een eventuele batterijbrand wordt beheerst.
Voorkom onnodige risico’s en kies voor de gemoedsrust van Battery Control’s accuveiligheidsoplossingen. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk onze Battery-box brochure voor een dieper inzicht in onze inzet voor uw veiligheid en die van anderen.