Accubrand

Het is begrijpelijk dat een accubrand van een elektrische fiets (E-bike) een relatief onbekend fenomeen is voor velen. We horen wel eens verhalen over telefoons die in brand vliegen of over oververhitte acculaders, maar accubranden bij E-bikes zijn minder bekend. Toch gebeurt het vaker dan de meesten denken, niet alleen bij fietsenmakers maar ook gewoon thuis in de schuur. Een E-bike accu kan om verschillende redenen onverwacht en spontaan ontbranden, met enorme hitte, rook en zelfs explosieve, rondschietende accucellen tot gevolg. De impact van zo’n gebeurtenis is aanzienlijk. Niet alleen zijn de vlammen en het vuur gevaarlijk, maar ook de chemische en giftige rookgassen die vrijkomen. Het is bovendien moeilijk te herkennen, waardoor we het niet altijd zien aankomen.

Lees hieronder meer over wat een accubrand precies inhoudt en welke risico’s dit met zich meebrengt.

Wie zijn wij? Wie gebruiken onze oplossingen?

Wat is een batterij- of accubrand?

Een batterijbrand kan ontstaan door kortsluiting in de batterij, wat leidt tot een thermische reactie, ook wel bekend als “thermal runaway”. Bij deze reactie bouwt de temperatuur zich langzaam op en ontwikkelen de cellen in de batterij warmte. Onder druk komen gassen vrij, waaronder het uiterst giftige waterstoffluoride. Beschadigingen in de cel zorgen ervoor dat deze gassen zich ophopen binnen de behuizing, wat de druk doet toenemen. Dit kan leiden tot een druk van meer dan 30 bar, waardoor de batterijbehuizing onder druk komt te staan.

Brandgevaar

Deze kettingreactie veroorzaakt extreem hoge temperaturen tot wel 1100 graden, wat gepaard gaat met brandbare gassen die kunnen ontsteken. Dit leidt tot vuur en rook met giftige gassen. Batterijcellen kunnen zelfs uit de batterij worden geschoten, waardoor meerdere brandhaarden kunnen ontstaan. Hoe groter het vermogen van de e-bike batterij, hoe groter de explosie en druk.

Hoe ontstaat een batterijbrand?

Na twee jaar testen heeft Battery Control Europe diverse factoren geanalyseerd. De kennis en data uit deze testen zijn gebruikt om de Battery-box te ontwikkelen. De Battery-box houdt het vuur binnen en zorgt voor het afvoeren van de uiterst giftige en corrosieve rookgassen. De box heeft de volledige controle!

Als er batterijen in een compartiment liggen zullen deze elkaar aansteken. Battery Control heeft daarom bewust de keuze gemaakt om maximaal twee batterijen in een box te laden. Daarnaast houden wij de lader en de batterij van elkaar gescheiden omdat de temperatuur van een lader kan soms oplopen tot 80 graden. Hiermee voorkomen wij dat verhoging van temperaturen in de box en gaat uw batterij langer mee en verlagen wij het risico op ontbranding.

8 tot 10 keer per week

Maar hoe vaak vindt er dan een incident met lithium-ion plaats? Brandweer Nederland, Stichting Salvage en de verzekeraars geven aan dat er ongeveer 8-10 voorvallen per week plaats vinden. En dit zijn slechts de incidenten die gemeld worden. Er zijn genoeg incidenten waarbij de brandweer niet betrokken wordt!

Veilig opladen zonder toezicht

De lithium-ion batterij is tegenwoordig overal terug te vinden. Telefoons, laptops, tablets, speelgoed, e-bikes, elektrische auto’s zijn allemaal uitgerust met dit type batterij. Ze zijn compact, oplaadbaar en kunnen veel energie opslaan. Omdat er zoveel energie in zit is een lithium-ion batterij kwetsbaar en kunnen ze gevaar opleveren. Het laten vallen van de batterij of fiets, indringen van vocht, verkeerde lader, ouderdom of blootstelling aan te hoge temperatuur kan al een reactie veroorzaken in een batterij. Dit begint in een cel die vervolgens andere cellen in het batterijpakket ook aansteekt. Dit noemt men een Thermal Runaway.

De Impact van druk, rookgas en gasexplosies

Ontdek de verborgen gevaren van batterijbranden en de impact ervan op de veiligheid. Leer hoe aluminium behuizingen een hogere druk kunnen genereren en waarom batterijbranden vaak onverwacht zijn. Wees op de hoogte van de risico’s van rookgas en de giftige eigenschappen van waterstoffluoride.

Aluminium behuizingen

Bij aluminium behuizingen kan een nog hogere druk gemeten worden. Deze behuizingen zijn over het algemeen sterker dan kunststof behuizingen en het brandpatroon zal anders verlopen. Bij de nieuwere waterdichte behuizingen (met een IP67-code) zal nog meer druk ontwikkeld worden, wat helaas niet altijd vanaf de buitenkant zichtbaar is. Dit maakt een batterijbrand vaak onverwacht en heeft het door de enorme druk een grote impact.

Rookgas

Door de enorme drukopbouw wordt bij de ontbranding van de batterij een piektemperatuur van wel 1200 graden gemeten, die tijdens de ontbranding zal dalen. Hierbij komt veel rookgas vrij, ongeveer 350 liter bij een gemiddelde batterij. Het rookgas bevat waterstoffluoride, een uiterst giftig gas. Naast de enorme schadekosten voor een verzekering is deze giftige rook ook erg schadelijk voor mens en dier. Een veilige afvoer van het rookgas is daarom essentieel. Als de batterij buiten ligt, kunnen de behuizingen openbarsten (exploderen) en kunnen de cellen rondvliegen, wat schade aan omliggende objecten kan veroorzaken.

Gasexplosie

Bij een batterijbrand kan een gasexplosie een verwoestend effect hebben. Zodra de ontbranding plaatsvindt, kunnen de vlammen met kracht uit de batterijen schieten, wat resulteert in een explosieve situatie. De impact van een gasexplosie kan ernstige gevolgen hebben, niet alleen voor de batterij zelf, maar ook voor de directe omgeving

Uw veiligheid is onze missie

Op deze manier kan een batterijbrand veel schade opleveren. Daarom moet je altijd veilig met je batterijen omgaan, om dit te voorkomen. Bij Battery Control zijn we ons terdege bewust van de serieuze risico’s die batterijbranden met zich meebrengen. Als toonaangevend bedrijf in accuveiligheid hebben we ons tot doel gesteld om een veilige omgeving te creëren voor het opladen van lithium-ion accu’s, vooral voor elektrische fietsen.

Battery Control heeft zich gewijd aan het minimaliseren van de risico’s op batterijbranden door onze producten te voorzien van innovatieve en gepatenteerde ontwerpen, die accubranden inperken en de veiligheid van gebruikers en hun omgeving waarborgen. Onze Battery-box houdt vuur binnen en voert uiterst giftige en corrosieve rookgassen veilig af, waardoor de impact van een eventuele batterijbrand wordt beheerst.

Voorkom onnodige risico’s en kies voor de gemoedsrust van Battery Control’s accuveiligheidsoplossingen. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk onze Battery-box brochure voor een dieper inzicht in onze inzet voor uw veiligheid en die van anderen.

Direct de Battery-box bekijken

Veiligheid voor uzelf en anderen

Battery Control Europe staat voor ‘Veilig laden zonder toezicht’. Waarmee wij willen zeggen dat u uw e-bike batterij op een veilig wijze kunt laden en daarmee veiligheid kunt bieden aan uzelf en uw medewerkers. Ook de risico’s op gevolgschade worden beperkt gehouden en indien u in uw bedrijf e-bikes gebruikt kunt u gewoon doorgaan met wat u het liefste doet.

Informatie aanvragen

Ontdek de 10 handige tips hoe je het beste om kan gaan met een lithium-ion accu. Download onze gratis whitepaper.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

De voornaamste punten voor veilig laden

Risicoverlagend
Door gebruik te maken van de Battery-box kunt u onbezorgd uw aandacht richten op uw werk. Geen zorgen over vuur, rocketerende cellen en giftige rook.

Gebruiksvriendelijk
De Battery-box is eenvoudig te gebruiken, alles volgt vanzelf. Wanneer de deur niet goed sluit zal er een lampje gaan branden en een signaal afgeven. Een handleiding is altijd bijgesloten.

Veiligheid boven alles
De Battery-box is ontwikkeld vanuit het probleem en in de praktijk getest. Hij doet wat ie moet doen. Een batterijbrand beheersen, de hoge temperaturen opvangen en de giftige rookgassen afvoeren..

Schaalbaar
De Battery-box is gebruiksvriendelijk en is met meerdere boxen op te schalen. Heeft u nu een aantal fietsen, maar komt u in een groeifase en denkt u erover meer bezorg E-bikes aan te schaffen, dan kan op eenvoudige wijze ook extra Battery-boxen bij geplaatst worden.

Minimaliseer de risico's

Door alle grote verzekeraars goed gekeurd.

Battery Control Europe staat voor ‘100& veilig laden zonder toezicht’. Hiermee zeggen wij dat uw lithium ion E-bike batterij op een gebruiksvriendelijke wijze en 100% veilig kunnen opladen. Hiermee biedt u veiligheid aan uzelf, uw omgeving  en uw medewerkers. Risico’s op gevolgschade worden zeer beperkt of zelfs voorkomen. Voor alle producten hanteren wij de hoogste kwaliteitsnorm en zijn door onafhankelijke testinstituten (KIWA) getest. Ook alle grote verzekeraars adviseren Battery Control als juiste partner om mee samen te werken als het gaat om “veilig laden” van oa. fietsaccu’s