Nieuws

Brandende fietsaccu’s in de klas? Scholen nemen voorzorgsmaatregelen

29 november 2024

Hoe houd je je school brandveilig, als steeds meer leerlingen op een e-bike komen? Een vraag die steeds vaker door het hoofd speelt van directeuren van middelbare scholen. Uit een rondvraag van NOS Stories blijkt dat scholen speciale oplaadplekken inrichten, brandveilige kasten van duizenden euro’s aanschaffen en leerlingen verbieden accu’s mee naar binnen te nemen.

“Positieve geluiden”, zegt de brandweer. Ook al zijn de zorgen nog niet weg. “We moeten nog steeds veel scholen bewust maken van de risico’s”, zegt Willemjan Muysson van Brandweer Nederland. De brandweer steekt de hand in eigen boezem. “We kunnen, en gaan, nog meer doen aan adviezen speciaal voor scholen en bedrijven. Die zijn nu nog voornamelijk gericht op thuissituaties.”

Hoe onveilig zijn de accu’s van e-bikes?

Een fietsaccu kan spontaan in brand vliegen, maar het gebeurt vaker wanneer de accu aan de lader ligt. “Bij het opladen gaat er soms iets mis in het proces waardoor brand ontstaat”, zegt Muysson van de brandweer. En dat kan heftig zijn. “Een fietsaccu kan een klaslokaal binnen een paar seconden met rook vullen”, licht Muysson toe. “Het is ook nog eens heel nare rook. Rook is sowieso giftig, maar hier zit nog extra gif bij.”

Ook telefoons en laptops kunnen ontploffen. Toch is een ontploffende fietsaccu een heel ander verhaal. “Een ontbrandende fietsaccu gooi je niet meer uit het raam”, zegt Muysson. “Die pak je niet meer beet. Sterker nog, daar moet je binnen vijf seconden bij uit de buurt zijn.” Bovendien bestaat de kans dat deeltjes ontploffen en je geraakt wordt.

Ook op het Linde College in Wolvega merken ze dat e-bikes populair zijn. Leerlingen zijn volgens de schoolleiding gemiddeld 8 kilometer onderweg. “We hadden tot afgelopen schooljaar een fietsenstalling voor e-bikes, maar die werd te klein. Bovendien was die plek niet brandveilig, omdat die tegen de school aan stond”, zegt Kees Heida, facilitair manager van de school.

De school liet afgelopen zomer een nieuwe fietsenstalling plaatsen: een overdekte maar open ruimte, met 40 stopcontacten. “Ideaal, want zo kan je gelijk wegfietsen”, zegt een scholier. “En het is toch een veiliger idee dan wanneer je je accu binnen aan de oplader legt”, zegt iemand anders.

Ook het CSG Guido in Amersfoort nam maatregelen. De school heeft een gloednieuw gebouw en liet een speciale kast voor fietsaccu’s maken. “Met allerlei vakjes waarin leerlingen hun accu kunnen opladen”, legt directeur Marc-Jan Trouwborst uit.

De brandweer zegt (voorlopig) niets te zien in regelgeving specifiek voor scholen. “Belangrijker is voorlichting, zegt Muysson van Brandweer Nederland. “En het staat scholen natuurlijk vrij om zelf regels te maken. Ze kunnen daarbij wel onze adviezen volgen.”

Lees onder verder

Ontdek de 10 handige tips hoe je het beste om kan gaan met een lithium-ion accu. Download onze gratis whitepaper.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Ontploffende accu’s

Het is niet voor niets dat scholen nadenken over hoe ze hun gebouwen brandveilig kunnen houden, nu steeds meer leerlingen een e-bike hebben. De afgelopen maanden verschenen met enige regelmaat berichten over fietsaccu’s die in brand vlogen.

Ruim twee weken geleden ging het nog mis in een schuur in het Noord-Brabantse dorp Wijk en Aalburg. En eind vorige maand veroorzaakte een accu van een elektrische fiets een brand op een opvangschip voor asielzoekers in Zaandam.

Bij het opladen van die accu ontstond midden in de nacht kortsluiting. Ongeveer 300 bewoners moesten het schip zo snel mogelijk verlaten. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) besloot naar aanleiding van de brand dat fietsaccu’s niet meer aan boord van opvangschepen mogen.

Steef Bouwman – redacteur NOS Nieuws

Meer informatie over accubranden KLIK HIER
Brandveilig laden binnen het onderwijs KLIK HIER

Neem contact met op met onze accubrand expert CONTACT

Minimaliseer de risico's

Door alle grote verzekeraars goed gekeurd.

Battery Control Europe staat voor ‘100& veilig laden zonder toezicht’. Hiermee zeggen wij dat uw lithium ion E-bike batterij op een gebruiksvriendelijke wijze en 100% veilig kunnen opladen. Hiermee biedt u veiligheid aan uzelf, uw omgeving  en uw medewerkers. Risico’s op gevolgschade worden zeer beperkt of zelfs voorkomen. Voor alle producten hanteren wij de hoogste kwaliteitsnorm en zijn door onafhankelijke testinstituten (KIWA) getest. Ook alle grote verzekeraars adviseren Battery Control als juiste partner om mee samen te werken als het gaat om “veilig laden” van oa. fietsaccu’s