BOVAG heeft KPMG de opdracht gegeven om te kijken wat de fietsbranche de komende vijf jaar te wachten staat. De markt heeft vijf goede jaren achter de rug, maar de hamvraag was ‘blijft dat de komende vijf jaar ook zo?’ Daarop heeft KPMG uitvoerig antwoord op gegeven in de Netwerkstudie Nederlandse Fietsbranche. Het deel rondom ACCUVEILIGHEID betreft alleen vervoer en opslag. De regelgeving rondom het opladen geeft hier geen uitsluitsel over. Terwijl naar het idee van Battery Control juist gaat om het moment van laden en de uren daarna. Het geeft maar weer eens aan dat Wet & Regelgeving nog niet alles weet. Accu’s opslaan is toch echt wat anders dan accu’s laden.
Hieronder de inzichten van de BOVAG:
“Regelgeving rond opslag en vervoer van fietsaccu’s gaat impact hebben”
Een belangrijk dossier dat speciale aandacht verdient is dat van de fietsaccu’s. “Er komt een pakket aan regelgeving aan voor de fietsbedrijven, met regelgeving rond de opslag en vervoer van fietsaccu’s. Dat zal eind dit jaar, begin volgend jaar gaan spelen. We gaan leden helpen om die regelgeving goed geïmplementeerd te krijgen. Dat gaat wel impact hebben,” voorspelt Mastop. In het verlengde daarvan stipt hij ook het gebruik aan van accu’s aan de consumentenkant. BOVAG en RAI Vereniging en verschillende veiligheidsregio’s pakken daarin ook hun verantwoordelijkheid in een stuk voorlichting. “Er is een platform www.iklaadaccuraat.nl en daar lichten we consumenten voor hoe ze het beste met hun accu kunnen omgaan. Maar die consument komt ook met vragen aan de balie van zijn fietsendealer over onderhoud van de e-bike accu.”
Tenslotte geeft de BOVAG aan dat het allemaal nog niet helemaal duidelijk is;
Onderzoek geen algemene blauwdruk of roadmap voor de toekomst
Ter afronding benadrukt Mastop dat het KPMG-onderzoek geen algemene blauwdruk of roadmap voor de toekomst is. “Het maakt nogal uit of je een eenmansbedrijf bent of een fietsbedrijf met heel veel personeel. Of dat je in de stad gevestigd bent of in een landelijk gebied. Of je opvolging hebt of niet. Dat verschilt van bedrijf tot bedrijf. De conclusies van dit onderzoek kan je ook niet zomaar op ieder bedrijf plakken,” nuanceert Mastop. Hij ziet de presentatie van de Netwerkstudie Nederlandse Fietsbranche dan ook vooral als een aftrap voor kleinschalige regiobijeenkomsten, waarmee BOVAG voor de zomer al een start gaat maken.
Bron: Nieuwsfiets.nu