Nieuws

Veiligheid voorop

2 januari 2023

Zo’n vier jaar geleden zagen we bij een fiets fabrikant iedere week wel iemand naar buiten rennen met een brandende accu.

Dick van de Steeg zit al jarenlang in de fietsenbranche en maakte de opkomst van de E-bike van dichtbij mee. Daarmee zag hij ook het risico van de accu’s van deze fietsen: ontbranding. Goed voor zo’n 10 branden per week. Daar wilde hij iets aan doen. Samen met twee business partners startte hij Battery Control. En met succes! Na jaren van onderzoek en inspanning wonnen zij met Battery Control dit jaar de Fiets Innovatie Award voor de Battery-box waar accu’s veilig in opgeladen kunnen worden.

Bron: CMC.nl (Voor het originele artikel klik HIER)

De mannen van Battery Control zijn absolute pioniers. Het veilig laden van E-bike accu’s, dat is de missie van Dick en zijn twee business partners Nick Akkerman en Rene van Wijngaarden. Dick: ‘In 2001 werden er nog zo’n 2.000 E-bikes per jaar verkocht. Hip was het niet, een E-bike was voor ‘oudere mensen’. In 2002 kwam Sparta kwam met de Sparta Ion, een E-bike waarbij de accu niet aan de buitenkant van de fiets zat, maar in het frame. Sindsdien groeide de verkoop van E-bikes gestaag en inmiddels worden er 500.000 E-bikes per jaar verkocht. Ook de accu’s ontwikkelden zich. Immers: hoe zwaarder de accu, hoe verder je ermee kunt fietsen. Daar ging ook het nodige bij mis. Zo’n vier jaar geleden zagen we bij een fietsfabrikant iedere week wel iemand naar buiten rennen met een brandende accu. Ik dacht: die onveiligheid is niet goed voor het imago van de fietsenbranche, de branche waar al 30 jaar mijn hart ligt. En dus gingen we op zoek naar een apparaat waarmee je veilig de lithium-ion-batterij van een E-bike kunt opladen.

Lees hieronder verder…

Ontdek de 10 handige tips hoe je het beste om kan gaan met een lithium-ion accu. Download onze gratis whitepaper.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

‘Is een cel kapot? Dan ontstaat er kortsluiting als je gaat opladen. De ene cel steekt de andere cel aan en zo krijg je het effect van een soort honderdklapper.’

         

Grote impact

‘Want daar gaat het mis, bij het opladen. Lithium-ion-accu’s bestaan uit 40 tot 50 verschillende afzonderlijke cellen. Is een cel kapot? Dan ontstaat er kortsluiting als je gaat opladen. De ene cel steekt de andere cel aan en zo krijg je het effect van een soort honderdklapper. Zo’n cel kan kapotgaan als je de accu hebt laten vallen, of als je fiets is omgevallen. Het venijnige is, dat je aan de buitenkant van de accu vaak niet ziet dat er van binnen iets defect is. Ga je vervolgens laden, dan is er kans op ontbranding. Een ‘thermal runaway’ heet dat. Naast een kapotte cel kan ook vocht de boosdoener zijn: vocht geeft roest en roest zorgt voor kortsluiting. Ieder jaar vliegen er zo’n 500 accu’s in brand. De impact daarvan kan groot zijn. Zo zijn eind november ’s nachts 32 appartementen ontruimd in Lelystad nadat er brand ontstaan was in de laadkast met fietsaccu’s bij flitsbezorger Flink. Dat laat maar zien hoe belangrijk het is om de accu’s veilig op te laden.’

Veiligheid

Testen, testen, testen

‘In onze zoektocht naar een goed en veilig apparaat begonnen we met de brandvrije tas die ook in vliegtuigen gebruikt wordt om bijvoorbeeld een brand in een smartphone of laptop te stoppen. Om een lang verhaal met vele tests kort te maken: textiel is niet sterk genoeg om een accubrand te controleren. Een van de redenen is dat een lithium-ion-accu zijn eigen zuurstof creëert. Afsluiten van zuurstof helpt dus niet.

Toen zijn we allerhande data gaan verzamelen over accubranden. Wat is de temperatuur bij een thermal runaway, wanneer ontbrandt iets, wanneer smelt de behuizing, etc. Hierdoor kwamen we – na weer vele testen – uiteindelijk uit op een veilige, ronde stalen box om accu’s in op te laden. Mét een afvoer, want de rookgassen die vrijkomen bij een brandende accu zijn bijzonder giftig. Dat product leverde ons dit jaar de Fiets Innovatie Award van de RAI Vereniging op.’

Verzekerd van veiligheid

‘Naast ontwikkeling van de box hebben we veel tijd gestoken in voorlichting, mede aan de hand van onze data. Ons verhaal werd ook opgepikt door verzekeraars, die met steeds meer schades te maken krijgen door brandende accu’s. Om die kosten te beperken, stelt een aantal verzekeraars het gebruik van onze Battery-box nu verplicht voor het afsluiten van een verzekering, bijvoorbeeld bij ‘grootgebruikers’ van E-bikes zoals maaltijdbezorgers en fietsverhuurbedrijven. Daar ben ik best trots op. Mensen bewust maken van het veilig omgaan met E-bike accu’s, dat is onze missie. En daar ligt nog veel in het verschiet, hebben we gemerkt. Denk maar aan scholen waar tientallen leerlingen hun accu mee naar binnen nemen om op te laden. Of hotels waar heel veel consumenten komen met hun eigen E-bikes en die tot nu toe in de hotelkamer hun accu opladen. Daar hebben wij dé veilige oplaadoplossing voor.’ •

Minimaliseer de risico's

Maximaliseer uw veiligheid.

Battery Control Europe staat voor ‘veilig laden zonder toezicht’. Hiermee zeggen wij dat u uw lithium ion E-bike batterij op een veilige wijze kunt laden, waarmee u veiligheid biedt aan uzelf en uw medewerkers en risico’s op gevolgschade beperkt of zelfs voorkomt. Voor alle producten hanteren wij een hoge kwaliteitsnorm en worden via een reproduceerbare testmethode getest.