Nieuws

Is mijn fietsaccu aan vervanging toe?

14 augustus 2023

Is mijn fietsaccu aan vervanging toe?

De ANWB plaatste onlangs een mooi bericht om goed op te letten wanneer je fietsaccu aan vervanging toe is. Hoe je dit kunt herkennen en waar je dan op kan letten. Veel consumenten zijn nog niet bewust van het feit dat een accu met zorg moet behandelen. Een accu heeft veel energie en kan bij verkeerd behandelen voor gevaarlijke situaties zorgen. Om dit te voorkomen geeft de ANWB een aantal tips.

 

Let op deze 5 signalen

Een fietsaccu gaat gemiddeld vijf tot acht jaar mee, mits goed onderhouden. Onderstaande signalen tonen aan of de accu van je e-bike aan vervanging toe is. De ene accu is wat duidelijker zichtbaar dan de ander, dus het is niet altijd even gemakkelijk. Let wel, het is alleen de accu die aan vervanging toe is, niet je fiets!

Ontdek de 10 handige tips hoe je het beste om kan gaan met een lithium-ion accu. Download onze gratis whitepaper.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

De vijf signalen

1. De actieradius loopt snel terug

Het aantal kilometers dat je kunt afleggen met behulp van trapondersteuning neemt snel af als de accu kapot aan het gaan is. Dit lijkt een duidelijk signaal, maar wanneer je voornamelijk korte afstanden rijdt, zal het niet snel opvallen. De batterij geeft dan keurig aan dat hij voor 100 procent is opgeladen, maar het maximale rijbereik kan bij lange na niet meer worden behaald. Je kunt een fietsaccu wat dit betreft vergelijken met de batterij van een mobiele telefoon.

2. Het opladen duurt langer

Niet alleen is de accu sneller leeg, maar het volledig opladen ervan neemt meer tijd in beslag dan voorheen. In de loop der tijd zal dit bij elke accu in mindere of meerdere mate het geval zijn, maar bij een accu waar het beste écht vanaf is, duurt het opladen ook écht veel langer.

3. Volledig opladen lukt niet meer

Hoelang je de accu ook aansluit, hij laadt niet verder op dan bijvoorbeeld 95 procent. Zolang dit geen belemmering vormt om met je elektrische fiets van A naar B te komen, is dit op zich niet erg. Maar niet meer volledig op kunnen laden is wel een signaal dat de accu aan het eind van zijn Latijn is en het op vrij korte termijn gaat begeven.

4. De accu heeft schade, aan de binnen- of buitenkant

Als de fiets een flinke smak maakt, en de accu dus ook, kunnen de batterijcellen in de accu verschuiven. Dit kan op termijn kortsluiting veroorzaken, waarbij veel rookontwikkeling kan voorkomen en soms zelfs metershoge steekvlammen. Zo’n accu kan ongeveer anderhalf uur branden en is dan niet met water te blussen. Zand is een beter blusmiddel.

Ook schade aan de behuizing maakt de accu kwetsbaarder voor kortsluiting doordat warmte en/of vocht naar binnen kunnen.
Schade aan je accu na een val of aanrijding wordt vergoed met de ANWB Fietsverzekering. Een accubrand wordt in dat geval niet vergoed.

5. De accu laadt helemaal niet meer op

Duidelijker kan niet. Zijn alle draden juist bevestigd en laadt de accu toch niet meer op, dan is het einde oefening.

Wat is verstandiger: nieuwe accu of nieuwe fiets?

Een slechte of kapotte accu betekent natuurlijk niet dat je meteen over moet gaan tot de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets. Je kunt alleen de fietsaccu vervangen. Dit is weliswaar een investering van enkele honderden euro’s, maar dat is altijd nog veel minder dan de kosten voor een gloednieuwe e-bike.

Veilig laden in een laadcompartiment?

De laatste jaren is er een toename aan accubranden en steeds meer verzekeraars willen de risico’s van een accubrand wegnemen. Daar maken ze instructies en verplichtingen voor. hierin geven zij aan dat de Battery-boxen en de Lithium-locker door onafhankelijke instanties zijn getest (KIWA en MPA Dresden) en worden als zeer veilig bestempeld. Het is goed om na te denken over een thuis oplossing en hoe laad ik de accu’s op een veilige manier op. Wilt u meer informatie over de Boxen; KLIK HIER

Minimaliseer de risico's